Comunitat Valenciana

Intervenció detecta falta de control i incidències de facturació en l'externalización de les ressonàncies magnètiques

  • VALÈNCIA, 3 (EUROPA PRESS)
Un aparell de ressonància magnètica
Un aparell de ressonància magnètica
ICS
Un aparell de ressonància magnètica

L'informe de la Intervenció General de la Generalitat sobre la gestió de servicis públics per concert per a la realització de les tècniques de diagnòstic per imatge mitjançant equips de ressonància magnètica ha detectat un "insuficient control per part de l'òrgan de contractació", així com incidències en la facturació en no existir un catàleg únic, la qual cosa "ha provocat que l'execució haja depès en gran manera de la voluntat de l'empresa contractista".

Així ho ha explicat la vicepresidenta de la Generalitat, Mónica Oltra, en la roda de premsa posterior al ple del Consell -en el qual s'ha analitzat l'informe- i ha explicat que una vegada finalitze el contracte vigent amb la UTE Erescanner Salud SL, que va ser firmat en 2008 i conclou al setembre de 2018, no es renovarà.

Sanitat va sol·licitar a Intervenció la col·laboració per a analitzar els procediments de facturació emprats en la gestió del servici de ressonància magnètica i s'ha analitzat el període comprès entre gener de 2009 i desembre de 2012, abordant els criteris emprats per a la prescripció, realització i facturació de les exploracions de ressonància magnètica, i analitzant les incidències detectades en el procés d'auditoria interna efectuat per l'adjudicatària.

Per a açò es va seleccionar una mostra de tres departaments de Salut (Hospital Clínic Universitari de València, Departament de Salut de la Plana i Departament de Salut Elx-Hospital General) i, dins d'este, una mostra d'exploracions seleccionada de forma aleatòria mitjançant sistemes informàtics.

UTE Erescanner Salud SL -formada per les empreses Eresa-Inscanner, SL, Ribera Salud SA, i Beanaca SA- va presentar una facturació per al període 2008-2015 de 291.419.193 euros. El control sobre les incidències de facturació no ha inclòs l'any 2008, que solament afectava als mesos de novembre i desembre, "davant la gran dificultat que els òrgans de gestió han experimentat a l'hora de localitzar les primeres mensualitats d'aplicació del concert", ni 2012, any en el qual, com a conseqüència de la crisi, es va fixar una facturació màxima a l'empresa.

"INEXISTÈNCIA DE CRITERIS ÚNICS DE GESTIÓ I FACTURACIÓ"

L'informe conclou que la prestació del servici de ressonància magnètica "ha comptat amb un insuficient control per part de l'òrgan de contractació, que no ha conservat els poders de policia que li atribuïa el contracte i ha provocat que l'execució del mateix haja depès en gran manera de la voluntat de l'empresa contractista".

Destaca també "la inexistència d'uns criteris únics de gestió i facturació per part de la Conselleria; l'existència de catàlegs propis en cada departament de salut, que diferixen del previst en el contracte; l'absència d'implicació activa per part dels servicis de radiologia de cadascun dels hospitals i l'aplicació de criteris propis de facturació per part de l'empresa al marge del contracte".

De l'anàlisi dels tres departaments pel que fa als ajustos econòmics proposats en l'auditoria externa elaborada per l'empresa, s'extrau la conclusió que "en 17 dels 20 errors benvolguts per l'empresa, l'error de facturació existix en els termes adduïts per l'empresa (si bé no en tots els departaments)".

ERRORS AMB SALDO FAVORABLE A l'EMPRESA

La falta de suficient explicació respecte als tres restants "impedix considerar que s'han produït efectivament, bé perquè es requerix un criteri mèdic que valors o procedència o improcedència, bé per tractar-se de proves la facturació de les quals ha sigut incorrecta", continua l'informe.

A més, destaca que "els imports globals de cadascun d'eixos 20 errors, que llancen un saldo favorable a l'empresa, no han pogut ser verificats hagut de tant a la falta de desglossament de les actuacions que integren cadascun d'ells, com per haver efectuat el control sobre una mostra de tres departaments".

OLTRA: PLANEJANT TORNAR Al PÚBLIC

Davant les conclusions de l'informe, Oltra ha explicat que s'inferix "una evident falta de control" a l'empresa adjudicatària "en règim de monopoli" i des del Govern valencià es planeja des de fa un any la volta de les ressonàncies magnètiques al sector públic. De fet, s'ha creat un grup de treball en radiodiagnòstic format per especialistes en la matèria.

En el marc de la planificació d'eixa "internacionalització", ha agregat, s'ha ampliat el denominat model C -contemplat en el contracte- a nou departaments de salut. Este model suposa que professionals sanitaris dependents de la Generalitat utilitzen els equips de l'empresa i participen en el radiodiagnóstico.

D'esta manera es preveu, al mateix temps, un estalvi d'entre 400.000 euros i 2 milions que l'adjudicatària deixarà de facturar a Sanitat i es forma als professionals de cara a 2018. "Al setembre de 2018 s'acaba el contracte, no et vas a esperar i que t'atrape en roba interior: vas preparant-te perquè quan passe tingues el personal format, la tecnologia que necessites i possibilitats de realitzar-ho des del públic, en els mateixos llocs de la xarxa pública però amb gestió directa", ha remarcat la portaveu del Consell.

A més, una vegada conegut este informe, el Consell ha pres mesurades com l'aprovació d'un catàleg corporatiu únic per a les proves de radiodiagnòstic amb criteris de facturació "clars i únics". També s'ha fet operativa la Comissió Permanent d'Experts, òrgan que no es va crear fins el 2013 i estava congelat.

Oltra ha assenyalat que no disposen de la xifra total que s'hauria pagat "de més" a l'adjudicatària perquè seguixen tractant de quantificar-la. En este sentit, ha recordat que la falta de control que advertix Intervenció té com a conseqüència "que no hi haja a la disposició de l'administració molta documentació necessària" per a calcular eixe muntant total.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento