Comunitat Valenciana

La Generalitat Valenciana obrirà en 2017 l'Oficina de Drets Lingüístics

  • La Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme posarà en funcionament en 2017 una Oficina de Drets Lingüístics (ODL) amb l'objectiu de garantir que la ciutadania puga usar qualsevol de les dues llengües oficials -castellà i valencià- "sense patir cap tipus de discriminació" per esta raó. Esta iniciativa ve donada "pel context de desequilibri lingüístic que patix el valencià", segons expliquen des de l'administració autonòmica.
Vicent Marzà
Vicent Marzà
I.CABALLER/CORTS VALENCIANES
Vicent Marzà

Així, l'oficina tindrà per objecte assegurar els drets lingüístics de la ciutadania, que estan reconeguts tant a l'Estatut d'Autonomia com en la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV).

L'anunci s'ha realitzat en el marc de la celebració del Dia dels Drets Lingüístics de les valencianes i dels valencians, que serà diumenge que ve 4 de desembre.

L'Estatut d'Autonomia i la LUEV expliciten el dret de la ciutadania a usar qualsevol de les dues llengües oficials i el dret a no patir cap tipus de discriminació per utilitzar-les. També la 'Carta europea de les llengües regionals o minoritàries' compromet a facilitar i promoure, en diferents àmbits de la vida pública i privada, l'ús de les llengües que les diferents comunitats autònomes amb llengua pròpia diferent del castellà de l'Estat reconeixen com a oficials, recorda la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport a través d'un comunicat.

El director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, ha explicat que "la creació de l'Oficina de Drets Lingüístics ve donada pel context de desequilibri lingüístic que patix el valencià i que es veu reflectit en les queixes de persones que patixen un greuge per usar la seua llengua que anualment registren i tramiten institucions de caràcter públic i entitats cíviques" i ha afegit que "l'ODL, servirà de canal per a esmenar els fets objecte de denuncia i ajudarà a restablir a la societat la normalitat d'usos que corresponen al valencià com a llengua oficial".

L'ODL atendrà les queixes i els suggeriments que es formulen en matèria de drets lingüístics. Amb esta finalitat, oferirà a la ciutadania un mecanisme que resolga les seues demandes d'una manera àgil i eficaç, davant dels recursos administratius o la via judicial. Això serà sense perjuí que puga utilitzar altres vies previstes a l'ordenament, i que a més atenga situacions de discriminació lingüística que excedisquen l'àmbit dels usos administratius.

Per a tramitar estos escrits, l'ODL assumirà el paper de mediadora entre la part reclamant i la part que ha originat els fets denunciats, posant-se en contacte, no sol amb les institucions públiques sinó també amb les persones físiques i jurídiques de caràcter privat que han perjudicat amb la seua actuació els drets de la ciutadania, perquè tinguen ocasió d'esmenar-la. A més, en una segona fase, l'ODL oferirà en la part infractora el suport i els recursos adequats per a evitar que este tipus de comportaments es reproduïsquen en el futur.

PETICIONS

Alhora, l'oficina atendrà tres tipus de peticions: els escrits que la ciutadania present per a fer saber que els seus drets lingüístics han sigut vulnerats; suggeriments amb la intenció de contribuir a la salvaguarda dels drets lingüístics a la societat i, especialment, per a millorar l'atenció lingüística dels servicis; i consultes per a obtindre assessorament sobre els drets lingüístics i sobre la normativa que els empare.

L'ODL elaborarà una memòria anual sobre les seues actuacions i també sobre el número i la naturalesa de les queixes, els suggeriments i les consultes que recull, tramita i resol, de la qual donarà compte al Consell de la Generalitat, a les Corts Valencianes i al conjunt d'administracions públiques amb seu a la Comunitat Valenciana. La memòria tindrà caràcter públic i estarà disponible per a la ciutadania en suport digital.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento