La Bicivia, una nova xarxa per unir municipis metropolitans

  • Tot i que l’àrea metropolitana té 1.500 quilòmetres de vies ciclables, encara queden molts punts sense connexió al territori.
  • L’AMB va aprovar la subvenció de 24 projectes de carrils bici en 17 municipis de l’Àrea Metropolitana, que ajuden a la connexió entre els ells.
Projecte de carrils bici metropolitans de l'AMB.
Projecte de carrils bici metropolitans de l'AMB.
AMB
Projecte de carrils bici metropolitans de l'AMB.

Serà la bicicleta el transport del futur? Amb l’expansió de les bicis elèctriques, aquest mitjà de transport de dues rodes no fas més que créixer entre la població.

Però molts usuaris encara es troben amb algunes dificultats que no els hi permet circular sense traves: tot i que l’àrea metropolitana té 1.500 quilòmetres de vies ciclables, encara queden molts punts sense connexió al territori, que compliquen una comunicació fluida.

L’AMB va aprovar la subvenció de 24 projectes de carrils bici en 17 municipis de l’Àrea Metropolitana, que ajuden a la connexió entre els ells.

Aquests projectes crearan 26,5 quilòmetres de nous quilòmetres per a bicicletes, que impliquen una inversió global de cinc milions d’euros. De cada projecte, l’AMB subvenciona el 50% del cost (fins a 200.000 euros), i en 17 d’ells, també aporta recursos tècnics per realitzar-los.

Aquests nous carrils són el primer pas d’un projecte més ambiciós anomenat Bicivía, que suposa crear una xarxa de 414 quilòmetres (dels quals ja estan executats el 25% (31% dels 201 km de xarxa bàsica i 20% dels 213 km de xarxa secundària) plantejada en nougrans eixos: quatre que creuen la regió metropolitana de nord a sud, i cinc que la travessen aquesta àrea d’est a oest.

La Bicivía és un projecte a llarg termini i implicarà una inversió global de 60 a 65 milions d’euros, «Amb aquesta gran xarxa i els nous punts de connectivitat s’ajudarà al creixement de la bicicleta com un mitjà de transport quotidià. Estem convençuts que d’aquesta forma podrà haver-hi un transvasament del vehicle privat a la bicicleta en la mobilitat diària», diu Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB.

Per anar a la feina o a fer gestions

Aquesta xarxa està pensada perquè els usuaris la utilitzin per als seus trasllats a la feina o als nuclis urbans per realitzar gestions, «no es concep com una xarxa per a l’oci o per realitzar turisme amb la bicicleta», diu Xavier Nogués, Cap de Servei de Projectes de Mobilitat de l’AMB. «És una xarxa perquè l’usuari pugui arribar a l’ajuntament, al metro o a l’hospital més ràpidament».

La posada en marxa de la Bicivía també implica una homogeneïtzació de la senyalització en aquests carrils. «La idea és que funcioni com la xarxa del metro, que indiqui amb colors els trajectes possibles i les distàncies», precisa Nogués.

Els nous carrils bici s’adaptaran a les necessitats i infraestructura de cada ajuntament de l’Àrea Metropolitana, encara que la prioritat és que els carrils se situïn a la calçada, perquè les voreres no es converteixin en una via de circulació.

Entre les obres previstes figuren les avingudes Països Catalans i Laureà Miró a Esplugues de Llobregat que connectaran amb Barcelona per sota de la Ronda de Dalt, o bé la connexió de l’Hospitalet amb Barcelona per l’avinguda Joan Carles I, o l’obertura d’un carril central entre Badalona i Montgat.

Eliminar zones de pàrking

«Un dels majors desafiaments és eliminar les zones de pàrquing perquè pugui passarel carril bici. I no volem que desapareguin les vies de circulació per als cotxes, sinó que disminueixi l’ample dels carrils, perquè la bici senda tingui per tal que la bicicleta pugui disposar d’un espai suficient i segur», diu Noguésperquè l’usuari pugui arribar a l’ajuntament, al metro o a  l'hospital més ràpidament».

La posada en marxa de la Bicivía també implica una homogeneïtzació de la senyalització en aquests carrils. «La idea és que funcioni com la xarxa del metro, que indiqui amb colors els trajectes possibles i les distàncies», precisa Nogués. Els nous carrils bici s’adaptaran a les necessitats i infraestructura de cada ajuntament de l’Àrea Metropolitana, encara que la prioritat és que els carrils se situïn a la calçada, perquè les voreres no es converteixin en una via de circulació.

Cada cop més ciclistes

Segons un estudi del GESOP, una de cada tres persones(33%) de l’àrea metropolitana utilitza la bicicleta amb alguna freqüència. Aquest sondeig, realitzat al juliol, revela que hi ha un creixement d’usuaris de cinc punts respecte a l’enquesta realitzada tres mesos abans.

Perfil de l’usuari

Gairebé el 56% són joves menors de 29 anys, els estrangers són majoria (47,3%) i els estudiants són els qui més prefereixen usar les dues rodes (57,1%). Si es divideix per sexes, els homes (42,5%) guanyen a les dones (24,5%).

Connexió amb Barcelona

Dos dels projectes subvencionats són els carrils bici en les avingudes Països Catalans i Laureà Miró a Esplugues de Llobregat que connectaran Barcelona per sota de l’actual nus viari de la Ronda de Dalt, al sud del Parc de Cervantes.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento