Versión impresa

Xavier Querol: «Contra la contaminació cal reduir el nombre de cotxes»

Xavier Querol
Xavier Querol aposta per reduir l'ús del cotxe. (JUAN PEDRO CHUET-MISSÉ)
  • L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha llançat una campanya de mobilitat sostenible, Canviar d’hàbits és tan necessari com l’aire que respirem.
  • Xavier Querol, científic de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua, explica el per què de la iniciativa.
  • L'objectiu és incentivar el canvi d’hàbits dels ciutadans i impulsar l’ús de transports alternatius i ecològics.

Les grans ciutats europees s'enfronten al repte de reduir la contaminació de l'aire, però les iniciatives no han de partir només de les administracions, sinó també dels ciutadans. Per aquest motiu, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha llançat una campanya de mobilitat sostenible, amb el lema Canviar d'hàbits és tan necessari com l'aire que respirem, per incentivar els canvis d'hàbits dels habitants, i també per impulsar l'ús de transports alternatius i ecològics.

"Els motors dièsel contaminen cinc o sis vegades més que els de gasolina"Xavier Querol, científic de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua, explica en una entrevista quins són els principals problemes que comporta la contaminació i les alternatives per solucionar-los.

¿Quins són els principals problemes de l'aire que es respira a Barcelona i l'àrea metropolitana?

Hi ha tres contaminants crítics: l'òxid de nitrogen, que supera el límit de protecció de la salut de les directives europees i de l'OMS; les partícules en suspensió, que produeixen 450.000 morts prematures anuals a Europa i que redueixen la vida d'un ciutadà en nou mesos; i el tercer és l'ozó.

¿Per què es disparen els nivells contaminants?

En el cas de l'òxid de nitrogen, el 50% es genera pel trànsit rodat i sobretot, pels motors dièsel, que contaminen cinc o sis vegades més que un de gasolina. I l'altre 50% és per les residències i les indústries. Per lluitar contra aquest agent, no hi ha una altra solució que reduir el nombre de cotxes. I també és important etiquetar als vehicles i prohibir l'accés a les ciutats dels contaminants.

¿Quins canvis cal fer per tenir un aire més net?

"Es pot estudiar la implementació d'un peatge urbà"Les millores no han de ser només dels ajuntaments, sinó de tota l'àrea metropolitana, perquè el 60% dels cotxes que es mouen per Barcelona són de gent que arriba a treballar o que surt a altres municipis. A més de reduir el nombre de cotxes, també es pot estudiar implementar el peatge urbà, que a Estocolm va servir per disminuir el parc automotor en un 30%; o reduir el nombre de pàrquings al centre.

¿Però això només comprendria els turismes?

No, també els busos i els camions. I sobretot les furgonetes de repartiment, que transiten per les ciutats dues o tres vegades al dia. S'hauria de plantejar que circulin només a les nits i que es passin al motor elèctric, i les motos també. El 30% d'aquests vehicles es concentren a les entrades a Barcelona i els seus nivells d'emissió segueixen com al 2006.

És necessari mantenir una xarxa de transport públic eficaç

«El canvi d’hàbits més important és que la gent faci servir el transport públic –precisa Xavier Querol–, però totes aquestes mesures de canvi no es poden implementar si no tenim un transport que sigui ràpid, econòmic i confortable. I si és ecològic, millor».

A més de la reducció de vehicles i la seva electrificació, Querol suggereix «crear zones urbanes d’atmosfera protegida, és a dir, pacificar els carrers i apartar el ciutadà del trànsit vehicular».

Promoure l’ús de la bicicleta

Desplaçar-se amb bici redueix un 50% els riscos cardiovasculars«Realitzar una hora de bicicleta cada dia redueix el risc cardiovascular un 50%, per la qual cosa la implantació massiva de bicicletes dóna un benefici addicional, que va més enllà de reduir la contaminació i aconseguir una millor qualitat de l’aire», indica el científic.

«A Barcelona i els voltants hi ha una tendència a afavorir l’ús privat de la bicicleta, i cal seguir fent-ho de forma massiva, però creant més quilòmetres de carrils bici i nous aparcaments. Però el canvi d’hàbit cap a la bici prové de ciutadans que acostumen a fer servir el transport públic. Que una persona passi d’utilitzar el cotxe a la bicicleta és més difícil d’aconseguir», afegeix Querol.

L’expert també apunta que el que ha explotat a la capital catalana és l’ús de la bicicleta particular, mentre que el sistema públic de lloguer de bicis, el Bicing, s’ha quedat estabilitzat en els últims anys.

La contaminació dels cotxes

La nova campanya de mobilitat sostenible de l’AMB, que s’allargarà fins al 31 d’octubre, revela els alarmants nivells de pol·lució dels vehicles: cada any es respiren 292 kg d’aire contaminat i la metròpolis de Barcelona té la densitat més alta de cotxes a Europa: «5.700 vehicles per quilòmetre quadrat», diu Querol.

Canviar de transport

Al web www.canvidhabits.com, l’AMB presenta una calculadora que mostra quant contamina cada ciutadà segons el mitjà de transport que utilitzi i permet comparar els resultats amb els d’altres usuaris a les xarxes socials. També ofereix testimonis d’experts i de gent corrent.

Consulta aquí más noticias de Barcelona.

Síguenos en Facebook para estar informado de la última hora:

Más fotos relacionadas

Publicada en la dirección url http://www.20minutos.es/noticia/2845378/0/xavier-querol-contaminacio-cotxes-amb-area-metropolitana-barcelona/ accede a la noticia online capturando este código en tu móvil Código QR