Comunitat Valenciana

El cor de l'Equip Crònica al descobert a València amb la seua major antologia

  • El cor de l'Equip Crònica -constituït pels artistes valencians Rafael Solbes, Manolo Valdés i Joan Antoni Toledo- batega a València, al centre Cultural Bancaixa, amb la major antologia mostrada fins a hui: 165 obres procedents de 40 institucions públiques i privades.
Exposición Equipo Crónica
Exposición Equipo Crónica
EUROPA PRESS
Exposición Equipo Crónica

El president de la Fundació Bancaixa, Rafael Alcón; el director territorial de CaixaBank en la Comunitat, Bibiano Martínez; i els comissaris Tomás Llorens Serra i Boye Llorens Peters han estat els encarregats de presentar la mostra, que s'inaugurarà esta vesprada i estarà oberta fins al 8 de gener de 2017.

L'exposició, de la mà de la Fundació Bancaixa en col·laboració amb l'Obra Social La Caixa, repassa les diferents etapes de l'Equip Crònica. Mostra obres que van des del seu origen amb el moviment d'Estampa Popular de València a final de 1964, fins a les últimes obres en el canvi de la dècades dels anys 70 als 80.

El treball anònim i en grup, l'articulació dels treballs en sèries, l'evocació d'imatges procedents dels mitjans de comunicació i l'apropiació crítica de referències a la història i a l'art han estat els principals trets de l'activitat creadora de l'Equip Crònica, deliberadament vinculada a la realitat sociopolítica espanyola del moment.

Tomás Llorens ha explicat que l'obra d'Equip Crònica es desenvolupa en anys crítics per a la història d'Espanya: els últims 12 anys del franquisme i quatre anys de transició. "Vab ser anys -ha afegit- extremadament agitats i confusos on la consciència col·lectiva estava d'una banda irritada i, per un altre, desorientada". Equip Crònica evoca esta època.

El comissari de l'exposició, que ha qualificat este projecte d'"ambiciós" i ha ressaltat que algunes de les obres exposades provenen d'Itàlia, on han estat venudes en els anys 70, ha descrit l'estructura de l'exposició.

Ha indicat que hi ha dues sales introductòries en les que es mostra el moviment d'Estampa Popular de València a l'estiu de 1964, que coincidix amb els orígens d'Equip Crònica. A això li seguix una primera sèrie, 'La recuperació', que al·ludix a la utilització que el règim franquista va fer de la pintura espanyola del 'Segle d'Or'. Ací se situa 'Guernica 69', que ironitza amb el projecte del Govern de recuperar el quadre de Picasso, custodiat al Moma. També hi ha una sèrie de 'policia i cultura' que tracta l'ambigüitat de les avantguardes artístiques davant de les realitats de la repressió política.

En un segon àmbit de l'exposició es trobaria el quadre 'Pintar és com copejar' que reflexiona sobre la pintura en si i el treball del pintor. Apareix 'Trobades de Pamplona' i 'Retrats, bodegons i paisatges'.

Esta sèrie incorpora també 'La trama', exercici de pintura d'història que recrea fictíciament la biografia oficial del dictador Francisco Franco; 'La partida de billar', que proposa una altra metàfora de l'activitat pictòrica.

Alhora, s'incorporen 'Paisatges urbans', que se centren en la vida a la ciutat; 'Els viatges', que proposen una nova reflexió sobre la relació entre vore i fer pintura; i, finalment, 'El públic i el privat', una sèrie que va quedar truncada per la mort de Solbes el novembre d'este mateix any.

UNA "NECESSITAT"

Alcón ha subratllat la "complexa" tasca de recopilar l'obra de l'Equip Crònica i ha explicat que la idea de fer esta mostra va sorgir després de visitar l'exposició d'este grup a Bilbao: "En aquell moment, fa any i mig, vam visitar l'exposició i vam sentir la necessitat que la ciutat en la qual es va gestar l'Equip Crònica poguera oferir una retrospectiva en profunditat de l'obra", ha dit.

Boye Llorens ha indicat que esta mostra de València preveu un 10% més d'obra que la de Bilbao i ha ressaltat que un 30% dels quadres que s'exposen al centre Cultural Bancaixa no van estar a Bilbao.

Les obres que conformen esta exposició procedixen d'institucions com la Fundació Bancaixa, el Museu de Belles Arts de Bilbao, Artium-Centre Museu Basc d'Art Contemporani Vitòria Gasteiz, Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia, Fundació Juan March, Universitat de València, IVAM, Galeria Helga de Alvear, Museu Pati Herreriano de Valladolid, Fundació Bancària La Caixa, Diputació de València, Museu d'Art Contemporani d'Alacant, Museu de Belles Arts de València, Ajuntament de València, Galeria del Palau, Galeria Guillermo de Osma i la Fundació Anzo, a més de col·leccions privades com les de Guillermo Caballero de Luján, Col·lecció Azcona i Col·lecció Mariano Year, entre d'altres.

Dins de les activitats complementàries a esta exposició, es realitzaran visites guiades per al públic general i tallers d'art específics per a quatre col·lectius: escolars, persones grans, persones amb discapacitat i persones en risc d'exclusió social.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento