La Síndica de Barcelona rep una allau de queixes per les sancions al bus, al metro i al tramvia

  • Insta a revisar la normativa per evitar castigar a usuaris que sí han pagat el bitllet.
  • Denuncia que els interventors de TMB no informen prou dels drets dels viatgers.
  • Afecta sobretot als títols socials, per a nens i a les targetes multiviatge.
  • En un any i mig ha rebut 94 denúncies, però aquest any han pujat ja un 40,6%.
La Síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà.
La Síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà.
20MINUTOS.ES
La Síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà.

La Síndica de Greuges, Maria Assumpció Vilà, ha rebut una allau de queixes els darrers dos anys que l'han obligat a elaborar un informe amb recomanacions perquè no s'imposi l'afany recaptatori per davant de l'objectiu de "perseguir el frau i conscienciar els usuaris del cost del transport públic".

Des de fa un any i mig –al llarg de 2012 i fins principis de setembre de 2013--, Vilà ha rebut "un degoteig sempre a l'alça de queixes de persones denunciades a Barcelona pels interventors de TMB i del TRAM disconformes amb la penalització que han rebut perquè diuen no ser conscients d'haver comès una actuació fraudulenta i no s'han tingut en compte les seves al·legacions". Després d’estudiar tots els casos rebuts (94), la Síndica, que pot supervisar a l’Ajuntament de Barcelona i les empreses i consorcis amb participació municipal, ha elaborat un informe que va presentar el passat mes de juliol al primer tinent d’alcalde i president de TMB, Joaquim Forn.

Vilà recomana al consistori barceloní que insti a les administracions competents a revisar les normatives (d’àmbit metropolità i autonòmic). La Síndica vol que "les denúncies per viatjar sense títol o bitllet persegueixin el frau i evitar que la ciutadania pensi que darrera d’algunes de les inspeccions pot haver-hi un afany recaptatori".

Al llarg de 2012, la Síndica va rebre més del doble de queixes de ciutadans denunciats que el 2011 (49 enfront de 19). Aquest increment de les reclamacions va coincidir amb l’augment de l’import de la percepció mínima de 50 a 100 euros i amb un major nombre de controls per part de les empreses operadores. Aquesta tendència a l’alça ha continuat durant els primers vuit mesos d’aquest any. Fins a principis de setembre, Vilà ha supervisat 45 casos, un  40,6% més que en el mateix període de l’any passat (32).

La majoria de queixes ateses per la defensora són contra TMB, i algunes fan referència a títols de transport de tarifació social (Targeta Rosa/T-4 o T-12, que utilitzen les persones jubilades, discapacitades o infants) i títols integrats personalitzats (T-Mes o T-Trimestre). A diferents ciutadans se’ls ha denunciat malgrat haver validat el bitllet perquè, quan els hi va demanar l’interventor, no van poder presentar la documentació, tot i tenir-la, que ha d’acompanyar el títol de viatge. L’aplicació de la normativa vigent, sobretot en el cas de la Targeta Rosa/T-4, preveu que el titular pugui ser penalitzat, tot i que la persona no genera un perjudici econòmic a l’empresa operadora.

Problemes de validació

Hi ha diversos tipus de queixa. Primera: s’han detectat problemes amb el registre de la validació del bitllet, tant pel que fa amb la lectura de la banda magnètica com pel mal funcionament de les màquines validadores. Segona: la manca d’informació verbal per part dels interventors sobre la possibilitat de pagar la percepció mínima en el mateix moment, gaudint d’aquesta manera d’una bonificació del 50%. El protocol de TMB estableix que en la inspecció de títols els interventors han d’informar verbalment i per escrit sobre la possibilitat d’abonar la percepció mínima en el moment amb el descompte.

Tercera: la impossibilitat de beneficiar-se del descompte del 50% per no disposar de 50 euros en efectiu en el moment que els inspectors els hi van requerir el títol de transport. Quarta: la butlleta de la denúncia que se’ls va lliurar genera errors de comprensió perquè té un format molt petit i és de difícil lectura.

Cinquena: el comprovant que se’ls ha entregat després de pagar la percepció mínima al moment, amb un 50% de bonificació, no incorpora les seves dades d’identificació personals, la qual cosa dificulta la posterior admissió d’al·legacions.

Sisena: en alguns dels títols multiviatges només es manté a la banda magnètica la lectura de l’últim viatge realitzat de manera que, per a poder efectuar una comprovació posterior, si es realitza un nou desplaçament, es perd la possibilitat de lectura i verificació del desplaçament objecte de la denúncia, fet que genera molta indefensió en el ciutadà.

Recomanacions de la Síndica

La primera és "introduir un termini de temps breu perquè els viatgers que tinguin títols de tarifació social o targetes multiviatge personalitzades puguin acreditar-ho, atès que han fet un pagament anticipat i això descarta una intenció fraudulenta". En opinió de la Síndica, i pel que fa als títols que requereixen la presentació del DNI o qualsevol altre document acreditatiu, caldria valorar la possibilitat que es pogués presentar una fotocòpia del document i amb posterioritat, l’original.

També creu que seria interessant introduir una fotografia en la Targeta Rosa per esvair dubtes sobre la identificació del seu titular i que en cas de pèrdua o sostracció del document acreditatiu de l’ús dels títols de tarifació social s’emeti ràpidament un títol provisional que en permeti l’ús fins a la recepció del duplicat.

La segona és que "valdria la pena introduir per normativa circumstàncies atenuants o eximents, factors de reincidència o la possibilitat d’efectuar advertiments previs abans de sancionar".

La tercera recomanació és que "és necessari que es posi en marxa un període breu de temps per efectuar el pagament de la penalització –entre 48 i 72 hores-- per a poder beneficiar-se de la bonificació del 50% o poder fraccionar el pagament en casos concrets i establerts, i més quan no es poden garantir mecanismes de pagament alternatius al pagament en efectiu amb dret a la bonificació regulada".

La quarta és per a TMB, perquè "millori la informació que es facilita als usuaris pel que fa a les condicions d’ús dels serveis, el procediment de control, la percepció mínima, el pagament bonificat i el procés sancionador". I considera que "seria important revisar i garantir el compliment dels protocols d’actuació dels agents en cas d’exigència de la percepció mínima". A més, "els interventors han de fonamentar les seves intervencions en fets constatables i comprovables, i que s’han de diversificar les opcions de pagament". Segons la Síndica, "moltes persones no porten 50 euros en efectiu i no es poden acollir al pagament bonificat. TMB ha informat a la defensora que té previst millorar el pagament amb targeta de crèdit i per mitjà del web".

En la cinquena recomanació fa referència a què "cal motivar suficientment les resolucions de les al·legacions, amb l’objectiu de millorar la seguretat jurídica, i que en cas que les circumstàncies exposades presentin dubtes raonables, requerir la complementació de dades i l’aportació de documents probatoris en aplicació del principi jurídic de presumpció d’innocència".

En la sisena, sosté que "també seria bo establir mecanismes que permetin verificar el bon funcionament de les màquines validadores i millorar els mecanismes i el sistema de registre de les validacions dels títols de transport per evitar dubtes en l’acreditació del seu correcte ús".

Per últim, reclama "la introducció de mesures que permetin agilitzar la gestió i resolució dels expedients de percepcions mínimes per a situacions regulades, de manera que aquestes es puguin resoldre immediatament quan l’usuari acrediti les condicions d’ús". Per tot plegat, la Síndica conclou que "s’ha de vetllar per la millora de les actuacions interventores dins del marc d’actuació d’una bona Administració amb rigor i respecte".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento