Menys vigilants a les andanes en plena temporada turística i d'augment de carteristes

  • Els professionals del sector alerten que no donen a l'abast i que es prioritza el control dels bitllets i la prevenció de la pintura de grafits.
  • Al gener el sector va patir una retallada del 20%, segons indica el sindicat CCOO. "Amb la mateixa plantilla s'ha de fer més feina" aquest estiu, lamenten.
  • Apareixen nous grups de carteristes més especialitzats que juguen amb el coneixement que tenen dels horaris i costums de les patrulles del suburbà.
Un vigilant privat reté a tres presumptes carteristes a l'andana de Diagonal, un dels més freqüentats per lladres.
Un vigilant privat reté a tres presumptes carteristes a l'andana de Diagonal, un dels més freqüentats per lladres.
Eliana Guerrero
Un vigilant privat reté a tres presumptes carteristes a l'andana de Diagonal, un dels més freqüentats per lladres.

La vigilància al metro va patir una dràstica retallada al gener, tal com confirma el president de TMB, Joaquim Forn, mentre que el sindicat CCOO xifra aquesta davallada de personal en un 20% menys, que es notarà especialment aquest estiu. Els vigilants alerten que no donen a l'abast donat que ara, en plena temporada alta turística, no s'ha reforçat la plantilla. Han arribat nous grups de carteristes molt actius, organitzats i cada cop més especialitzats.

Actualment, a cada línia de metro hi ha cinc vigilants que treballen de forma individual i una parella, segons relataven els propis vigilants. Suposen tres professionals menys per línia que al 2011.  Als vespres, entre setmana, només hi ha una parella.

Vigilants de seguretat i sindicats confirmen que el control a les andanes és insuficient i que cada cop es disposa de menys personal per a fer aquesta tasca intensiva, ja que es prioritza el control del pagament del bitllet i la prevenció de la pintura de grafittis.

En aquest sentit, el tinent d'alcalde de Mobilitat i president de TMB, Joaquim Forn, recordava a 20 minutos que el frau ha caigut a la meitat des de 2009 i que la inversió en seguretat no és la prioritat, donat que des que la policia baixa al metro la situació «ha millorat». L'objectiu principal és ara «poder invertir» en la infraestructura del metro i en el seu manteniment, aclaria Forn, una pràctica que no s'ha fet durant el darrer any per manca de pressupost, concloïa.

Tapant forats

Durant l'estiu mai s'ha reforçat la plantilla, lamentaven els vigilants, però ara veuen amb preocupació com encara els costa més acudir a tots els conflictes que es generen. «Ara hem d'anar sols amb els interventors», posava com a exemple un d'aquests professionals, que prefereix mantenir l'anonimat. A l'estiu, a més, han de controlar les estacions en obres, deixant de patrullar a les que estan obertes al públic. Quan hi ha esdeveniments extraordinaris, com ara la desfilada del Pride Barcelona de dissabte passat, es reforça l'estació afectada (Paral·lel en aquest cas) amb personal d'altres línies o estacions, critiquen.

«Amb la mateixa plantilla s'ha de fer més feina», assegurava Aurora Huerga des de CCOO, qui feia constar que el conveni del sector s'ha renegociat a la baixa i que els treballadors, «que han de garantir la seguretat dels ciutadans», no arriben a mileuristes.

Nous carteristes

Amb l'arribada de l'estiu les andanes i vagons s'han omplert de nous grups de lladres molt actius, que juguen amb el coneixement que tenen dels hàbits de la policia i dels vigilants de seguretat privada, segons confirmaven els propis professionals del sector. Adverteixen que cada cop hi ha més noies d'origen bosni que es fan passar per turistes i que agafen desprevinguts els usuaris del metro quan els prenen la cartera. Però aquestes joves no pertanyen al famós Clan de las Bosnias que operava a Madrid.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento