Versión impresa

L'N-II i l'N-340 són entre les vies amb més cost social per accidents de tot l'Estat

Carretera N-II
Tram de la N-II entre Sils i Caldes de Malavella, el segon tram de l'Estat que genera més costos per accidentalitat. (XAVIER PI/ACN)
  • Doblant la inversió en manteniment de les carreteres s'aconseguiria reduir en un 20% la sinistralitat.
  • El RACC denuncia que el pressupost d'adequació de les vies de Foment s'ha reduït en un 38% des del 2009.
  • És el primer mapa de costos i s'ha calculat d'acord amb 1,4 milions d'euros per cada mort i 219.000 euros per cada ferit.

Les carreteres N-II i N-340 al seu pas per Catalunya són dos de les vies estatals amb més costos socials per culpa de l'elevada accidentalitat, segons un estudi elaborat pel RACC, que recomana doblar la inversió en manteniment de les carreteres per reduir fins a en un 20% els accidents.

L'N-II, entre l'enllaç de la C-32 i Caldes de Malavella, és la segona carretera espanyola en cost social per accidentL'estudi, presentat avui a Barcelona i Madrid, destaca que l'N-II, entre l'enllaç de la C-32 i Caldes de Malavella, és la segona carretera espanyola en cost social per accident, en una classificació en la qual també figura entre els primers llocs l'N-340 al seu pas per la província de Tarragona.

L'estudi denuncia que el pressupost de manteniment de carreteres del Ministeri de Foment s'ha reduït en un 38% des del 2009, fins a situar-se aquest any en 31.662 euros per quilòmetre, gairebé la meitat del cost social que té l'accidentalitat en aquesta mateixa xarxa, que és d'una mitjana de 64.182 euros per quilòmetre (U/km).

La feina del RACC suposa la primera publicació a Espanya d'un mapa de costos de l'accidentalitat aplicant criteris de cost-benefici, els mateixos que tenen en compte països com Alemanya per prioritzar les inversions en carreteres.

Càlcul de les despeses

L'estudi ha analitzat 1.350 trams de la xarxa viària espanyola, que té 25.835 quilòmetres, pels que circulen un 52% del trànsit i en els quals en tres anys s'han produït 3.342 morts i ferits en accidents, i ha conclòs que el tram de la V-31, entre Silla (València) i l'enllaç amb la CV-42, és el de més cost social per accidents de l'Estat.

El cost social d'un accident -cost de les emergències, de metges, de rehabilitació de lesionats, reparacions etc- s'ha calculat d'acord amb 1,4 milions d'euros per cada mort i 219.000 euros per cada ferit, sense tenir en compte els costos emocionals, i s'ha comparat amb la inversió en manteniment de cada tram on es produeixen aquestes víctimes.

Encara que són les carreteres de Castella-Lleó, Andalusia i Castella-la Manxa on s'inverteix més diners en manteniment, en termes relatius és Madrid, amb 71.178 U/km. on més s'inverteix, mentre que a Extremadura es queden en 23.233 U/km.

El responsable de seguretat viària del RACC, Lluís Puerto, ha assenyalat que és normal que Madrid s'endugui més diners en manteniment de carreteres ja que també és la comunitat que té el cost mitjà d'accidentalitat més alt de totes les CCAA, amb gairebé 140.000 U/km.

L'estudi conclou que la N-340, la N-II, la N-550 i la A7 són les carreteres amb majors trams d'alt cost social per accidentalitat i que les comunitats de València i Catalunya compten amb 4 i 3 trams de carreteres, respectivament, entre les deu amb més cost social a causa d 'accidents.

Si no ho gastem en manteniment de carreteres, ens ho gastarem en serveis d'emergències, metges i hospitals

Després de la V-31, entre Silla (València) i l'enllaç amb la V-42, que el RACC ha calculat que té un cost d'accidentalitat de 627.076 U/km, se situa la N-II a Barcelona entre l'enllaç de la C-32 i el límit amb Girona (518.992 U/km) i la A2 a Madrid, entre el principi i el final de la variant de Torrejón (402.994 U/km).

El quart tram de carretera amb més cost social és l'N-II a Girona fins a l'enllaç amb la A-2 a Caldes de Malavella (392.640 U/km), i el cinquè la A-7 a Màlaga, entre Torremolinos i l'enllaç amb l'A-45 (390.634 euros/km).

Corredor mediterrani precari

La N-340 entre Peníscola i Vinaròs, la A-23 entre Sogorb i Dérica (Castelló), la N-340 a l'Ametlla de Mar (Baix Ebre), la A-48 a Cadis entre Chiclana i la N-340, i la N-332 a la variant de Gandia (València) completen les deu carreteres amb més costos socials per accidents a Espanya.

Port ha destacat que 5 dels 10 trams més costosos per km. a Espanya es troben en carreteres nacionals del corredor mediterrani i que estan sense desdoblar (N-332, N-340 i N-II). A Espanya hi ha 57 carreteres amb almenys un tram amb un cost social d'accidents de més de 200.000 U/km, gairebé el triple de la mitjana, i l'N-340, amb 16 trams, és la més sinistra.

"Aquest mapa ha de servir per prioritzar els pocs diners que hi ha per a manteniment de carreteres -818 milions d'euros aquest any-, perquè un bon manteniment de la xarxa viària disminueix la mortalitat i les grans repercussions humanes que comporta", ha explicat Port.

El RACC ha recomanat a Foment que apliqui millores amb poc cost en algunes vies, com millorar la seva senyalització, ampliar l'amplada dels carrils, fer un carril específic per a girs a l'esquerra, posar rotondes o millorar l'asfaltat per reduir la sinistralitat i, per tant, els costos socials.

"Si no ho gastem en manteniment de carreteres, ens ho gastarem en serveis d'emergències, metges i hospitals", ha exemplificat Port.

Consulta aquí más noticias de Barcelona.

Síguenos en Facebook para estar informado de la última hora:
Publicada en la dirección url http://www.20minutos.es/noticia/1789237/0/carreteres-catalunya/amb-mes-cost-social/per-accidents/ accede a la noticia online capturando este código en tu móvil Código QR

Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.

Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios