El Govern vol evitar que s’agafi el cotxe si hi ha molta contaminació

  • S’aplicarà quan es registrin nivells molt elevats de diòxid de nitrogen i partícules.
  • Els experts aposten per tarificar el trànsit per millorar la mobilitat.
  • Interior estudia eliminar la velocitat variable de nit.
Contaminación en Barcelona.
Contaminación en Barcelona.
DAVID  MUÑOZ
Contaminación en Barcelona.

Demanar als ciutadans que deixin el seu cotxe a casa si hi ha molta contaminació. Aquesta és una de les mesures que la Generalitat estudia incloure en el Pla de Qualitat de l’Aire 2011-2015, que estarà acabat al juny.

"Però seria en casos molt puntuals", va matisar la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, qui aquest dilluns va participar en una jornada sobre mobilitat i medi ambient del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya i el RACC.

Més enllà de les emissions de CO2 –responsables de l’escalfament del planeta–, les que més preocupen pels seus efectes en la salut de les persones són les d’òxids de nitrogen i partícules contaminants (PM10).

Les majors concentracions es donen a Barcelona, però "la qualitat de l’aire és un tema regional i no només urbà", va recordar el Cap del Servei de Mobilitat a l’Autoritat Metropolitana del Transport, Lluís Alegre.

"Més de la meitat dels vehicles vénen de fora de Barcelona i el 65% són dièsel", va destacar Àngel López, director del Servei de Mobilitat de Barcelona, ciutat on s’emeten cada any més de 5.000 tones de diòxid de nitrogen.

Taxes i restriccions

Els experts aposten per unir les restriccions de trànsit i la tarificació per millorar la mobilitat i, conseqüentment, reduir la contaminació atmosfèrica. Es tracta de mesures que han d’anar acompanyades d’altres, com la millora del transport públic.

En aquest sentit, per exemple, Farran va lamentar que el Ministeri de Foment s’hagi negat a construir la connexió ferroviària del Port de Barcelona, ja que el transport de mercaderies genera el 58% de les emissions.

Els especialistes defensen l’ús de la tarificació de la circulació, i no només de l’aparcament, per gestionar la mobilitat, doncs tindria un efecte dissuassori.Van proposar crear una nova taxa per circular o oferir descomptes als vehicles amb tres o més ocupants i als que circulin a les hores vall, entre d’altres.

El control de la velocitat també permet reduir les congestions i de retruc, la contaminació. Precisament aquest dilluns, el conseller d’Interior, Felip Puig, va reconèixer que estudia "desconnectar" la velocitat variable per les nits a partir del mes de juny.

ITV d’emissions

Alguns ponents van proposar fer "ITV d’emissions", que permetria detectar vehicles avariats o trucats que contaminen més. López va senyalar que la mesura només afectaria al 3% dels vehicles, però permetria reduir un 12% les emissions de diòxid de nitrogen.

També va defensar la reforma de l’impost de matriculacions i de la fiscalitat de carburants, ja que actualment afavoreixen els vehicles dièsel, els més contaminants a la ciutat. De fet, en algunes poblacions europees ja només es permet l’accés de vehicles nets.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento